Pajewo - cmentarzysko na budowie drogi krajowej nr 8 - kolejne badania
Dodane przez emes dnia 29 kwiecień 2011 10:43:10
Pajewo - cmentarzysko z XVII-XVIII wieku (fot. Poranny.pl) Około 50 ludzkich szkieletów znaleźli archeolodzy podczas budowy drogi S8 Białystok-Warszawa w okolicach wsi Pajewo (powiat białostocki, gmina Tykocin). Wstępnie oceniają, że może to być dalsza część cmentarzyska z XVII-XVIII wieku, które zlokalizowano wcześniej po drugiej stronie rozbudowywanej drogi. >>>
Treść rozszerzona

Znalezisko archeologiczne na budowie drogi S8

Około 50 ludzkich szkieletów z cmentarzyska z XVII-XVIII wieku znaleźli archeolodzy podczas budowy drogi S8 Białystok-Warszawa w okolicach wsi Pajewo (powiat białostocki, gmina Tykocin). Spodziewane są kolejne odkrycia, pochówków może być około 150 - poinformował dziennikarzy na miejscu wykopalisk Michał Beda z prowadzącej badania Pracowni Badań Archeologicznych Lamia.

Prace będą tam prowadzone do około 6 maja. Jak poinformował rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku Rafał Malinowski, wstrzymano prace budowlane w tym miejscu na obszarze badań czyli około 38,5 ara (około 150 metrów drogi) na kilkanaście dni, nie spowoduje to jednak żadnych poważniejszych opóźnień w realizacji tej inwestycji.

Archeolodzy są na razie ostrożni w podawaniu szczegółów dotyczących odkrytych pochówków. Wstępnie oceniają, że może to być dalsza część cmentarzyska, które zlokalizowano po drugiej stronie rozbudowywanej drogi.

Pajewo - cmentarzysko z XVII-XVIII wieku (fot. Poranny.pl)

Galeria zdjęć: Poranny.pl

Odkryte szkielety były chowane bez trumien, bezpośrednio do ziemi. Cmentarzysko jest warstwowe. Widać w niektórych miejscach, że jedne groby przecinały drugie. Na tej podstawie ocenia się, że cmentarzysko było dość długo użytkowane. Szkielety w większości są ułożone głowami na zachód. Archeolodzy przypuszczają, że dwa z odkrytych szkieletów były pochowane w całunach. Odkryto też kilka fragmentów ceramiki, przedmioty żelazne, m.in. obrączki.

Szkielety będą poddane szczegółowym badaniom antropologicznym. Zostanie też przeprowadzona szczegółowa kwerenda w archiwach. Będzie też zbadana ziemia leżąca na hałdach.

Michał Beda ocenia, że historyczna wartość znaleziska jest "duża" i pozwoli poznać historię tej społeczności, ale to - jak zastrzega - zadanie dla antropologów.

Wcześniej, w tym samym miejscu, ale po drugiej stronie drogi, w czasie badań, które prowadzono tam w lutym i marcu znaleziono 112 pochówków z XVII i XVIII wieku, oraz m.in. 146 fragmentów ceramiki wstępnie datowanej na epokę brązu (1500-1800 p.n.e.). Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku wydobyto też wówczas 7 monet z XVI-XVII wieku, dwie obrączki, dwa pierścienie, fragmenty pasa skórzanego z klamrą i naczynie ceramiczne; wszystkie te przedmioty są z tego samego okresu.

Michał Beda powiedział, że z dużą pewnością można ocenić, że wszystkie pochówki pochodzą z jednego dużego cmentarzyska. Archeolodzy przypuszczają, że w sąsiedztwie mogła się znajdować świątynia, dlatego będą szukać reliktów kościoła. "Szukamy. Na razie na nic takiego nie natrafiliśmy. Cmentarzyska były lokowane przy kościołach" - mówi Beda.

Po drugiej stronie drogi jest też niewielki cmentarzyk, gdzie jest pochowanych 39 żołnierzy z czasu I wojny światowej.

Generalna dyrekcja poinformowała, że na badania archeologiczne na tym odcinku drogi S8 Białystok-Jeżewo wydano 4 mln zł. Archeolodzy przeszukali 1.300 arów ziemi na 12 stanowiskach archeologicznych zidentyfikowanych wcześniej oraz na dwóch odkrytych w czasie budowy: w Pajewie i Rzędzianach. Znaleziska takie jak ceramika, biżuteria oraz narzędzia odkryte w trakcie budowy trafiły do Muzeum Podlaskiego w Białymstoku. Odkryte szczątki ludzkie po badaniach antropologicznych będą pochowane. Szczątki odkryte w Pajewie - także po badaniach - będą pochowane w najbliższej parafii.

Przebudowywany odcinek drogi S8 Białystok-Jeżewo ma 24,5 km długości. To jedna z największych inwestycji drogowych prowadzonych obecnie w Podlaskiem. Budowa trwa od jesieni 2010 roku. Powstają dwie jezdnie mające po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne i pas rozdzielający. Wszystkie prace - projekt i budowa - będą kosztowały 675 mln zł. Obecnie trwają roboty ziemne, budowa obiektów inżynierskich.

Źródło: PAP - Nauka w Polsce